Νέα Ειδήσεις - Αυτοδιοικητικά, δήμοι, περιφέρειες, υπουργείο εσωτερικών,υπουργεία,δημοτικά έργα,δράσεις δήμων,εσπα,ταξίδια,πολιτιστικά,πολιτισμός,ενημέρωση,περιβάλλον,υγεία,ειδήσεις,Showbiz,οτα,λαϊκές αγορές,γειτονιές,πολιτικοί,πρόσωπα,συνεντεύξεις,κοινωνικά,αμεα,περίεργα

21 Απριλίου, 2024 12:06

Search
Close this search box.
ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΕΙΣ - ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ

Σύγχρονες υποδομές εξυπηρέτησης των επισκεπτών θα αποκτήσει ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Μεσσήνης, ως το τέλος του 2025.

Διαμόρφωση, κατασκευή πωλητηρίου και υποδομών εξυπηρέτησης Βόρειας Εισόδου / Φωτορεαλιστική απεικόνιση

Επί των οριστικών αρχιτεκτονικών μελετών του έργου της κατασκευής πωλητηρίου και διαμόρφωσης των υποδομών εξυπηρέτησης του κοινού, στη βόρεια και στη νότια είσοδο του αρχαιολογικού χώρου, όπως προσαρμόστηκαν στα νέα ανασκαφικά δεδομένα, γνωμοδότησε ομοφώνως θετικά το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Πρόκειται για έναν από τους καλύτερα σωζόμενους, διατηρημένους και αναστηλωμένους αρχαιολογικούς χώρους, χάρη στον αείμνηστο Πέτρο Θέμελη, ενώ αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες απ’ όλον τον κόσμο.

Οι τρεις ολοκληρωμένοι και αποκατεστημένοι χώροι -το Θέατρο, το Εκκλησιαστήριο, το Ασκληπιείο- ζωντανεύουν κάθε καλοκαίρι από το πλήθος κόσμου που συρρέει για να παρακολουθήσει θεατρικές παραστάσεις και μουσικά δρώμενα, που διοργανώνονται από διάφορους φορείς.

Η Αρχαία Μεσσήνη και το αλώβητο φυσικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται την καθιστούν ένα πολιτιστικό και περιβαλλοντικό μνημείο, υψίστης σημασίας για την οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη όχι μόνο της Μεσσηνίας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Πελοποννήσου.

Μενδώνη για αρχαία Μεσσήνη

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Η διαρκής αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων μας, καθώς και η καθολική προσβασιμότητά τους, αποτελεί πολιτική μας προτεραιότητα. Τα αποτελέσματά της, σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφονται από το 2022 και εξής, είναι απολύτως χειροπιαστά, καθώς ο αριθμός των επισκεπτών παρουσιάζει συνεχή και σταθερή αύξηση.

Στη στρατηγική μας περιλαμβάνεται η αναβάθμιση της εικόνας και της λειτουργίας της Αρχαίας Μεσσήνης, όπου στόχος μας είναι οι επεμβάσεις, οι διαμορφώσεις και οι κατασκευές να είναι, όσο το δυνατόν, πιο ήπιες. Να μην προκαλούν οπτική, αισθητική ή άλλου είδους όχληση, στα μνημεία. Να αναδεικνύουν τον λειτουργικό τους χαρακτήρα, να υποστηρίζουν την αναγνωσιμότητα και τη συνολική ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση Νότιας Εισόδου

Σε συνέχεια της σωστικής ανασκαφής που διενήργησε η Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας, το 2023, κρίθηκαν, ως αναγκαίες, η αναθεώρηση της χωροθέτησης των υποδομών της εξυπηρέτησης των επισκεπτών και η διαμόρφωση των εισόδων. Η οριστική μελέτη εναρμονίζει τη χωροθέτηση με τη διεύθυνση των οικοδομικών καταλοίπων και το ιπποδάμειο σύστημα της πόλης. Μειώνεται η επιφάνεια των κτιριακών υποδομών και προκρίνεται η λύση του αναβατορίου, ως ομαλότερο τρόπο πρόσβασης των ΑμεΑ, προς το αναψυκτήριο.

Η αναβάθμιση των υποδομών εξυπηρέτησης στον αρχαιολογικό χώρο, σε σύνδεση με την κατασκευή του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου, του οποίου οι μελέτες εκπονούνται, αποτυπώνουν τη μέριμνα του υπουργείου Πολιτισμού για τη συνολική ανάδειξη αυτού του πολύ σημαντικού αρχαιολογικού χώρου, ο οποίος βρίσκεται σε άμεση σύνδεση με τον τουρισμό, υποστηρίζοντας ουσιαστικά την ευρύτερη οικονομία και ανάπτυξη της περιοχής. Ο στόχος της ολοκληρωμένης βιώσιμης διαχείρισης του αρχαιολογικού χώρου της Αρχαίας Μεσσήνης αποτελεί προτεραιότητα, που από κοινού, υπηρετούμε με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τον Δήμο Μεσσήνης τόσο στη χρηματοδότηση και στον συντονισμό των διαδικασιών, όσο και στην υλοποίηση των δρομολογούμενων έργων».

Διαμόρφωση, κατασκευή πωλητηρίου και υποδομών εξυπηρέτησης Βόρειας Εισόδου / Φωτορεαλιστική απεικόνιση

Διαμόρφωση, κατασκευή πωλητηρίου και υποδομών εξυπηρέτησης Βόρειας Εισόδου / Φωτορεαλιστική απεικόνιση

Η σωστική ανασκαφή που διενεργήθηκε στις αρχικά προτεινόμενες θέσεις κατασκευής των κτιρίων απέδωσε οικοδομικά κατάλοιπα που πιθανότατα ανήκουν σε τμήμα οικιστικού συνόλου των ύστερων κλασικών-ελληνιστικών χρόνων. Τα οικοδομικά κατάλοιπα ακολουθούν τον προσανατολισμό των οικοδομημάτων της αρχαίας πόλης βάσει του ιπποδάμειου πολεοδομικού συστήματος και πιθανότατα εντάσσονται στο οικιστικό πλέγμα των ιδιωτικών κατοικιών της αρχαίας πόλης.

Υποδομές Βόρειας Εισόδου αρχαιολογικού χώρου

Βάσει της οριστικής αρχιτεκτονικής μελέτης, η Βόρεια Είσοδος του αρχαιολογικού χώρου διαμορφώνεται σε έκταση 2.675 τ.μ. Από τις υφιστάμενες διαμορφώσεις και εγκαταστάσεις καταργούνται το εκδοτήριο και ο χώρος στάθμευσης, ενώ διατηρείται το αναψυκτήριο που βρίσκεται σε μικρή απόσταση πάνω σε λοφίσκο. Μετά την εύρεση αρχαιοτήτων, το νέο κτηριακό συγκρότημα, εμβαδού 217 τ.μ., σχεδιάστηκε εκ νέου στο βόρειο τμήμα του ακινήτου. Σύμφωνα με το κτιριολογικό πρόγραμμα, το προτεινόμενο συγκρότημα περιλαμβάνει πωλητήριο, εκδοτήριο εισιτηρίων, αίθουσα προβολών, χώρους υγιεινής επισκεπτών και προσωπικού, χώρο διημέρευσης-ιατρείο.

Διαμόρφωση, κατασκευή πωλητηρίου και υποδομών εξυπηρέτησης Βόρειας Εισόδου / Φωτορεαλιστική απεικόνιση

Οι χώροι οργανώνονται γραμμικά, σε δύο παράλληλες ζώνες, επιτυγχάνοντας την ελάχιστη δυνατή κατάληψη του διαθέσιμου χώρου και ταυτόχρονα το άνοιγμα της κίνησης των εισερχομένων επισκεπτών προς το εσωτερικό του αρχαιολογικού χώρου. Καταργούνται η κάθοδος και η στάθμευση των αυτοκινήτων στον ευρύτερο χώρο της εισόδου, με τα ιδιωτικά αυτοκίνητα να σταθμεύουν πλέον στον προβλεπόμενο χώρο στάθμευσης της περιοχής του Αρχαιολογικού Μουσείου.

Σε άμεση γειτνίαση με την περιοχή της Εισόδου χωροθετούνται τρεις θέσεις στάθμευσης οχημάτων ΑμεΑ. Για την κάθοδο των επισκεπτών από το επίπεδο της ασφάλτου προς τον διαμορφωμένο χώρο εισόδου προβλέπεται η κατασκευή βαθμίδων ραμπών, και αναβαθμών εν είδει γραμμικού χαμηλού αμφιθεάτρου. Στην περιοχή, προβλέπεται νέα πρόσθετη φύτευση δένδρων για την σκίαση του χώρου, ενώ τα υπάρχοντα δένδρα διατηρούνται στο σύνολο τους. Το εκδοτήριο χωροθετείται κεντρικά, στην απόληξη της κύριας κίνησης των επισκεπτών. Η αναμονή των επισκεπτών, προ του εκδοτηρίου, γίνεται σε σχετικά ευρύ ημιυπαίθριο χώρο που λειτουργεί και ως μεταβατικός χώρος προς τον οποίο ανοίγονται η αίθουσα προβολών και το πωλητήριο.

Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Μεσσήνης

Το πωλητήριο χωροθετείται τελευταίο στη γραμμική παράθεση των χώρων και έχει θέα προς τον αρχαιολογικό χώρο. Η παράλληλη ζώνη των χώρων υγιεινής, του χώρου διημέρευσης-ιατρείου και αποθήκης αντιμετωπίζεται ως υπόσκαφη. Δηλαδή, καλύπτεται από το περιβάλλον έδαφος. Οι κλειστοί χώροι του πωλητηρίου και της αίθουσας προβολών καλύπτονται με φυτεμένα δώματα, ενώ οι ημιυπαίθριοι χώροι με πέργκολα που εξασφαλίζει την απαραίτητη σκίαση των κτιρίων.

Για την πρόσβαση των ΑμεΑ στο αναψυκτήριο, προβλέπεται η εγκατάσταση αναβατορίου στο όριο της περιοχής διαμόρφωσης στη συνέχεια της κίνησης των επισκεπτών, από το πωλητήριο προς τον αρχαιολογικό χώρο. Η πρόσβαση των ΑμεΑ στον αρχαιολογικό χώρο γίνεται μέσω ράμπας, στο πρανές στα βορειοανατολικά του πωλητηρίου. Προτείνεται, επίσης, η κατασκευή νέας περίφραξης για τη διεύρυνση του χώρου υποδοχής, όπως και η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ για την ενεργειακή αυτονομία των βοηθητικών κτηριακών υποδομών.

Υποδομές Νότιας Εισόδου αρχαιολογικού χώρου

Η μελέτη για τις υποδομές της Νότιας Εισόδου αφορά στην κατασκευή κτηρίου επιφάνειας 98 τ.μ. Το κτίριο είναι υπόσκαφο με κεντρικό ημιυπαίθριο διάδρομο που εξυπηρετεί αμφίπλευρα του χώρους του φυλακίου, των WC κοινού και εργαζομένων και τον βοηθητικό χώρο γενικής χρήσης. Ο ημιυπαίθριος διάδρομος καταλήγει σε υπαίθρια κλίμακα προς τον αρχαιολογικό χώρο.

Είναι άνδρες δεν είναι μόνον θύτες (78,3%), αλλά και θύματα (21,7%) ενδοοικογενειακής βίας: Υφίστανται από ψυχολογική έως σεξουαλική κακοποίηση [videos]

Στα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας οι δράστες είναι τις περισσότερες φορές άνδρες – όπως αποδεικνύεται τόσο από το γεγονός ότι τα ιδρύματα υποστήριξης για κακοποιημένες γυναίκες είναι υπερπλήρη, αλλά και από τα όσα γνωστοποιούν οι αστυνομικές αρχές.

Κατά το 2022 το 78,3% των δραστών στα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας στη Γερμανία ήταν άνδρες.

Πολλοί άνδρες-θύματα ενδοοικογενειακής βίας

Ωστόσο, όπως δείχνει μία νέα έρευνα του Εγκληματολογικού Ερευνητικού Ινστιτούτου της Κάτω Σαξονίας (KFN), υποφέρουν και οι άνδρες από φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας. Το Ινστιτούτο διεξήγαγε μία διαδικτυακή δημοσκόπηση στην οποία συμμετείχαν περίπου 1.200 ενήλικες άνδρες ηλικίας 18-69 ετών. Εξ αυτών το 54% δήλωσε πως έχει υποστεί βία στα πλαίσια μίας σχέσης τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του – 40% των συμμετεχόντων ανέφερε πως υπήρξε θύμα ψυχολογικής βίας, 39% πως είχε σύντροφο που εκδήλωνε ελεγκτική συμπεριφορά, 30% πως έχει υποστεί σωματική βία και 5,4% σεξουαλική κακοποίηση.

Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν υπήρχε μία ξεκάθαρη δυναμική θύτη-θύματος, όπως διαπιστώνει η Λάουρα Ρομίνα Γκέντε, μία από τους συντάκτες της έρευνας. Το 75% των ερωτηθέντων απάντησε πως στο παρελθόν έχει υπάρξει τόσο θύμα όσο και δράστης. «Τα περιστατικά βίας στις σχέσεις είναι περίπλοκα, υπάρχει μία δυναμική», τονίζει η εγκληματολόγος. Όλα ξεκινούν συχνά με κάποιες επιθετικές ή υποτιμητικές συμπεριφορές και αλληλοκατηγορίες. «Και τα όρια μετακινούνται τόσο, που κάποια στιγμή φτάνουμε ακόμη και στην άσκηση σωματικής βίας», προσθέτει ένας άλλος συντάκτης τη έρευνας, ο Φίλιπ Μίλερ.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως οι άνδρες είναι αυτοί που πλήττονται συντριπτικά περισσότερο, όταν πρόκειται για λιγότερο σοβαρές μορφές φυσικής βίας, όπως για παράδειγμα ένα σπρώξιμο. Στις περιπτώσεις ψυχολογικής βίας επρόκειτο κυρίως για φωνές, εξυβρίσεις και προσβολές.

Μετά τα περιστατικά βίας μόνο το 7,9% των ερωτηθέντων αποφάσισε να επικοινωνήσει με την αστυνομία ή με κάποια συμβουλευτική υπηρεσία. Το 59% εκείνων που αποφάσισαν να μην επικοινωνήσουν με κανέναν φορέα δήλωσε πως έλαβε αυτήν την απόφαση λόγω του ότι η βία που υπέστη «δεν ήταν τόσο σοβαρή».

Σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία του θύματος

Πάντως, και οι θεωρητικά “ηπιότερες” μορφές βίας μπορεί να έχουν σημαντικές επιπτώσεις για την υγεία. Το 66% των θυμάτων ένιωθε επιβαρυμένο ψυχολογικά, ενώ περισσότερο από το 40% αυτών ανέφερε πως είχε στρες, ένταση, ένα αίσθημα ανημποριάς και ταπείνωσης. Περίπου το 1/5 των θυμάτων είχε διαταραγμένο ύπνο και εφιάλτες.

«Γι’ αυτό και ζητάμε μία ευρύτερη κατανόηση του ζητήματος της βίας, που δεν θα περιορίζεται στην απόδοση ποινικών ευθυνών», υπογραμμίζει η Γκέντε. Διότι η διαρκής ταπείνωση και η άσχημη αντιμετώπιση σε βάθος ετών ενδέχεται να έχουν και τεράστιες ψυχολογικές επιπτώσεις.

Ένα κοινωνικό ταμπού

Όταν είναι οι άντρες αυτοί που κακοποιούνται, συχνά έρχονται αντιμέτωποι με διαφορετικά προβλήματα απ’ ό,τι οι γυναίκες-θύματα – αυτό προκύπτει και από τις 16 συνεντεύξεις που πήραν οι ερευνητές από διαφόρους άντρες-θύματα ενδοοικογενειακής βίας.

Καθώς η βία εναντίον των ανδρών αποτελεί κοινωνικό ταμπού, πολλοί δεν εκτιμούν σωστά την κατάστασή τους για μεγάλο χρονικό διάστημα ή τείνουν να επιρρίπτουν τις ευθύνες για όσα τους συμβαίνουν στον ίδιο τους τον εαυτό, όπως επισημαίνει ο Μίλερ. Επιπλέον, πολλοί άνδρες επιλέγουν να παραμείνουν στην οικογένεια, παρ’ ό,τι έχουν υποστεί βία, φοβούμενοι πως σε περίπτωση διάλυσης της οικογένειας τα παιδιά θα μείνουν με τη μητέρα.

Όπως εξηγεί ο εγκληματολόγος, η συναισθηματική εξάρτηση διαδραματίζει κομβικό ρόλο, ιδίως όταν το ζευγάρι αποφασίζει να συγκατοικήσει και να κάνει οικογένεια από νωρίς. «Δεν θέλουμε να μειώσουμε τη σπουδαιότητα του ζητήματος της βίας κατά των γυναικών με τη μελέτη μας», τονίζει ο Μίλερ. Αλλά είναι σημαντικό να υπάρχει μεγαλύτερη συνειδητοποίηση στην κοινωνία σχετικά με το ότι και οι άνδρες μπορούν να είναι θύματα. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να διευρυνθούν και οι δυνατότητες αναζήτησης βοήθειας.

Περιορισμένες δυνατότητες αναζήτησης βοήθειας

Αυτό υποστηρίζει και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία για την Αντιμετώπιση της Βίας κατά των Ανδρών. Έως τώρα υπάρχουν μόλις 48 θέσεις για άνδρες σε δομές παροχής βοήθειας σε ολόκληρη τη Γερμανία, όπως επικρίνει η Γιάνα Πέτερς της ομοσπονδιακής υπηρεσίας. Και μόνο στη Σαξονία υπάρχει απόφαση χρηματοδότησης αυτών των δομών – στα περισσότερα κρατίδια δεν υπάρχουν καθόλου δομές παροχής βοήθειας που να απευθύνονται ειδικά σε άνδρες.

Η Πέτερς τάσσεται υπέρ της δημιουργίας εγκαταστάσεων όπου οι άνδρες θα μπορούν να μείνουν και μαζί με τα παιδιά τους. Το 60% των ανδρών-θυμάτων έχουν παιδιά και συχνά δεν τολμούν να τα πάρουν μαζί τους, όταν τελικά εγκαταλείπουν μία βίαιη σχέση. «Ωστόσο είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να βγουν από αυτό το περιβάλλον ενδοοικογενειακής βίας», επισημαίνει η Πέτερς.

Πηγή: dw.com

32 ημέρες – πάνω από 250 εκδηλώσεις – 129 γειτονιές

1.5.2024 – 2.6.2024: Η Αθήνα γιορτάζει με συναυλίες, πάρτυ, περιηγήσεις, αθλητικές δράσεις και εκδηλώσεις εμπνευσμένες από την περίοδο του Πάσχα

Με το ανοιξιάτικο αστικό πικ-νικ, την Πρωτομαγιά, στο ιστορικό πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, η πόλη «υποδέχεται» το 3ο This is Athens – City Festival, τη μεγάλη γιορτή του Δήμου Αθηναίων, που φέτος εκτείνεται σε ολόκληρη την πόλη. Για περισσότερο από έναν μήνα, από την 1η Μαΐου έως τις 2 Ιουνίου, το Φεστιβάλ με περισσότερες από 250 δράσεις θα επισκεφθεί όχι μόνο τα πολυσύχναστα, αλλά και τα πιο απρόσμενα σημεία της πόλης, δίνοντας «παλμό» σε όλες τις γειτονιές του Δήμου Αθηναίων.

Σε δήλωσή του, εν όψει της έναρξης του Φεστιβάλ, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ), Ιωάννης Γεώργιζας, επισήμανε: «Το This is Athens – City Festival είναι αποτέλεσμα της στενής και πρωτοποριακής συνεργασίας της ΕΑΤΑ με επίσημους φορείς, αλλά και με ορισμένες από τις σημαντικότερες πολιτιστικές και δημιουργικές ομάδες της πόλης. Για περισσότερο από έναν μήνα, η Αθήνα θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, που θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν στις δεκάδες ποιοτικές εκδηλώσεις του».

Τι περιμένουμε να δούμε στο 3ο This is Athens – City Festival

Συναυλίες και street πάρτυ σε πάρκα, πλατείες και πεζόδρομους, περιηγήσεις σε λόφους, αθλητικές δραστηριότητες για μικρούς και μεγάλους, πρωτότυπες γαστρονομικές εμπειρίες, δράσεις σε Μουσεία και πολιτιστικούς χώρους, αλλά και εκδηλώσεις εμπνευσμένες από την περίοδο του Πάσχα, περιλαμβάνονται σε ένα πρωτότυπο, δυναμικό πρόγραμμα με επίκεντρο τη βιωσιμότητα.

Στο πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ, ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων, οι παρακάτω εκδηλώσεις:

Athens Urban Picnic, στην Ακαδημία Πλάτωνος – 1/5: Το Athens Urban Picnic σηματοδοτεί την έναρξη του This is Athens City Festival. Γρασίδι, live μουσική, DJ sets από τους παραγωγούς των HiT 88.9, En Lefko 87.7 και RED 96.3, εκπαιδευτικά εργαστήρια, kite show, μουσικοθεατρικές παραστάσεις και προβολές συνθέτουν μια ολοήμερη εκδήλωση στην «καρδιά» της άνοιξης.

Family & the City, Δημοτική Αγορά Κυψέλης – 12/5: Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας, το This is Athens – City Festival διοργανώνει μία ολοήμερη γιορτή με δημιουργικές δράσεις και παιχνίδια για παιδιά και γονείς.

Street Outdoors Party, Πλατεία Κουμουνδούρου – 12/5: Μία από τις ομορφότερες πλατείες της Αθήνας, η πλατεία Κουμουνδούρου, μετατρέπεται σε ένα μοναδικό, υπαίθριο club από την κορυφαία ομάδα των Street Outdoors.

Παραμύθια στην Πλατεία Δρακοπούλου (Πατήσια) – 16/5: Παραμύθια για παιδιά από 6 έως… 106 χρονών. Η Γεωργία Χαϊκάλη, η Μαρίνα Δακανάλη και η Ιωάννα Ρήγα αποχαιρετούν την άνοιξη και καλωσορίζουν το καλοκαίρι με ιστορίες από διάφορα σημεία του κόσμου.

Piano City Festival, Πλατεία Αμερικής – 17/5: Το Piano City Athens συμμετέχει για μια ακόμη χρονιά στο μεγάλο Φεστιβάλ της πόλης και «φέρνει» μαζί του περισσότερες από 100 συναυλίες. Καταξιωμένοι καλλιτέχνες, ανερχόμενοι αστέρες, αλλά και μαθητές πιάνου βρίσκονται στο επίκεντρο των εκδηλώσεων, σκορπίζοντας χαρά και συγκίνηση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας.

Spinning Sessions, Δημοτική Αγορά Κυψέλης – 17/5: Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης μετατρέπεται σε ένα μοναδικό spinning club με εντυπωσιακό φωτισμό, DJs, χορευτικά τραγούδια, ρυθμό, αλλά και έντονη άσκηση, ευεξία και θετική ενέργεια.

Flare the Square: Skateboarding Contest, Πλατεία Κοτζιά – 18/5: Ένα τουρνουά skateboarding υψηλού επιπέδου, με τη συμμετοχή επαγγελματιών και ερασιτεχνών αθλητών. H πλατεία απέναντι από το Δημαρχείο της Αθήνας, θα μεταμορφωθεί σε “skate plaza”, προσφέροντας ένα εκπληκτικό θέαμα πλαισιωμένο από συναυλίες, dj sets, street food και χαρίζοντας πολύ κέφι.

Πασαρέλα παραδοσιακών φορεσιών του Θεάτρου “Δόρα Στράτου”, Μνημείο των Αέρηδων στην Πλάκα – 19/5: Ο πεζόδρομος της Λυσίου στην Πλάκα θα μάς μεταφέρει στην αίγλη μιας άλλης εποχής, καθώς θα φιλοξενήσει παραδοσιακές  ενδυμασίες της μοναδικής συλλογής του Θεάτρου “Δόρα Στράτου”. Η εκδήλωση θα συνοδεύεται από ελληνική παραδοσιακή μουσική.

Το Πανηγύρι της Αθήνας, Πάρκο Ακαδημίας Πλάτωνος – 19/5: Μουσική και τραγούδια από κάθε γωνιά της χώρας, σε ένα πανηγύρι με λαϊκούς οργανοπαίχτες που θα προσφέρει μια εμπειρία γεμάτη μουσική, χορό αλλά και την αυθεντική αίσθηση της παράδοσης.

Το ταξίδι της καντάδας, από τα Επτάνησα… στην Αθήνα, ένας μουσικός περίπατος με καντάδες, στα στενά της Πλάκας – 23/5: Το μουσικό συγκρότημα των σύγχρονων τροβαδούρων, αδελφών Καραβιώτη θα παρουσιάσει το δρώμενο της καντάδας στα σοκάκια της Πλάκας παρέα με εμβληματικές καντάδες. Στο τέλος του μουσικού περιπάτου, το συγκρότημα θα καταλήξει στον χώρο του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων «Φοίβος Ανωγειανάκης» – Κέντρο Εθνομουσικολογίας για μια μικρή συναυλία.

Πατινάδα με την Αγία Φανφάρα, από την Πλατεία Αττικής μέχρι τον Άγιο Παντελεήμονα – 24/5:  Με σήμα κατατεθέν τη ζωντάνια, το χιούμορ και τον ενθουσιασμό, οι εμφανίσεις της Αγίας Φανφάρας μιας πολυμελούς ορχήστρας χάλκινων πνευστών και κρουστών οργάνων χαρακτηρίζονται από πανηγυρική διάθεση, πολλά ντεσιμπέλ και τρελό κέφι. Το ρεπερτόριο περιλαμβάνει παραδοσιακούς σκοπούς και σύγχρονα τραγούδια από την Ελλάδα, την ευρύτερη Βαλκανική Χερσόνησο και την Ανατολική Μεσόγειο.

La Saramuya Fiesta, Πλατεία Αμερικής – 26/5: Η La Saramuya είναι ένα εντυπωσιακό χειροποίητο, πολύχρωμο ηχοσύστημα, σύμβολο της λατινοαμερικανικής διασκέδασης. Το This Is Athens – City Festival, φέρνει τη La Saramuya στην πλατεία Αμερικής, ‘’φορτωμένη’’ με ήχους salsa, cumbia, mambo, samba, soca, zouk, dembow, dancehall, champeta, soukous και τρομερή διάθεση για ένα υπέροχο, απογευματινό ξεφάντωμα.

Κουκλοθέατρο: Εφημερία, Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Κολωνού – 27/5: Ένας νοσοκομειακός θάλαμος. Τέσσερα κρεβάτια. Τέσσερις κούκλες – ασθενείς. Οι κουκλοπαίκτριες ορατές, σε ρόλους γιατρών, νοσηλευτών, συνοδών σε μια πρωτοποριακή παράσταση κουκλοθέατρου για ενήλικες.

Συναυλία με το Κουαρτέτο Γιασεμί & φίλοι – Φώτης Σιώτας, Νεφέλη Φασουλή, στην πλατεία Μητροπόλεως – 28/5: Ένα live στο οποίο συμμετέχουν τραγουδιστές και οργανοπαίκτες συνδυάζοντας την παραδοσιακή μελωδία με τη σύγχρονη αρμονία. Το Γιασεμί εστιάζει στις φωνητικές παραδόσεις της Ελλάδας και της Ανατολικής Μεσογείου και καλεί στη σκηνή τον Φώτη Σιώτα και τη Νεφέλη Φασουλή και άλλους καλλιτέχνες για μια μοναδική συναυλία μπροστά στη Μητρόπολη Αθηνών.

Food & Wine Experience με ξενάγηση στην Εθνική Πινακοθήκη – 29/5: Μία ξενάγηση σε έναν από τους πιο εμβληματικούς χώρους πολιτισμού της Αθήνας που καταλήγει στη γεύση: Ένα εξαιρετικό μενού συνδυασμένο με επιλεγμένες ετικέτες κρασιών περιμένει τους συμμετέχοντες στο τέλος της αποκλειστικής ξενάγησης που θα γίνει σε μερικά από τα πιο σημαντικά εκθέματα της Εθνικής Πινακοθήκης.

Victoria Square Party, στην Πλατεία Βικτωρίας – 31/5: Το Reverb, ένας φορέας ανάδειξης της σύγχρονης εναλλακτικής κουλτούρας της πόλης, συμμετέχει στο φετινό Φεστιβάλ με ένα ξέφρενο πάρτυ με μουσικές επιλογές γνωστών Djs, στην πλατεία Βικτωρίας.

Αττικό Άλσος Sunset Street Party, Τουρκοβούνια – 1/6: Το Αττικό Άλσος Sunset Street Party υπόσχεται μια μοναδική εμπειρία, σε ένα άγνωστο «μπαλκόνι» του περιφερειακού Γαλατσίου, με θέα το ηλιοβασίλεμα. Η ομάδα “11 Athens”, μάς δίνει τη δυνατότητα να χορέψουμε με θέα το Αττικό ηλιοβασίλεμα.

Athens All Star Party, πάρκινγκ Λυκαβηττός – 2/6: Οι μεγαλύτεροι promoters της Αθήνας ενώνουν για πρώτη φορά τις δυνάμεις τους και δημιουργούν μια από τις κορυφαίες στιγμές του This is Athens City Festival 2024, στο πάρκινγκ του Λυκαβηττού. Λαμβάνοντας τη σκυτάλη από τους Street Outdoors, το Athens All Stars υπόσχεται να γράψει ιστορία, μετατρέποντας το αγαπημένο «μπαλκόνι» της Αθήνας σε μία απέραντη χορευτική πίστα.

Το συνολικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ, μπορείτε να το δείτε στην ηλεκτρονική σελίδα του This is Athens – City Festival:https://cityfestival.thisisathens. org/

Τη δική του Λέσχη Βιβλίου, δημιουργεί ο Δήμος Αλίμου. «Αν και για κάποιους η ανάγνωση είναι μια μοναχική διαδικασία, εμείς επιλέξαμε κάθε βιβλίο να γίνει αφορμή, για να μοιραστούμε σκέψεις, ιδέες, τη δική μας ματιά για τον κόσμο… Να γνωρίσουμε ένα βιβλίο, αλλά και να γνωριστούμε καλύτερα!», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η Ομάδα της Λέσχης Βιβλίου στον Άλιμο θα συγκεντρώνεται την τελευταία Τετάρτη κάθε μήνα 18:00 – 20:00 στον καινούργιο χώρο του Δήμου, στο «Στέκι Νεολαίας και Πολιτισμού», Αριστοτέλους 39 και Παναγή Τσαλδάρη.

Η πρώτη συνάντηση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 24 Απριλίου 2024.

Την ομάδα συντονίζει η εθελόντρια κυρία Βιβή Γεωργαντοπούλου και το πρώτο βιβλίο που θα συζητηθεί είναι «Οι αλήθειες των άλλων» του Νίκου Θέμελη.

Η συμμετοχή είναι δωρεάν αλλά περιορισμένη. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συμπλήρωση μιας αίτησης από κάθε ενδιαφερόμενο, δημότη ή κάτοικο.

Πληροφορίες και αιτήσεις στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Αλίμου (Λ. Ιωνίας 24), από Δευτέρα έως και Πέμπτη 8:00 με 20:00 και στο τηλ. 210 9833399.

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες αποκατάστασης σε μνημεία στο ιστορικό νεκροταφείο Μουράτ Ρέις -το ομώνυμο τέμενος Μουράτ Ρέις και το μαυσωλείο Μεχμέτ Σεκίμπ- εντός της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, μνημείου της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, σύμφωνα με τον ευρύτερο σχεδιασμό του Υπουργείου Πολιτισμού. Το έργο της ανάδειξης και αποκατάστασης του νεκροταφείου Μουράτ Ρέις, συνολικού προϋπολογισμού 400.000 ευρώ, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας εκτελείται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δήλωσε: «Οι επεμβάσεις αποκατάστασης στο τέμενος Μουράτ Ρέις, χαρακτηρισμένο ιστορικό διατηρητέο μνημείο ως κτίσμα με ιδιαίτερο μορφολογικό, αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, που πιστοποιεί την εν γένει πολεοδομική και κοινωνικοϊστορική εξέλιξη της περιοχής, και το μαυσωλείο Μεχμέτ Σεκίμπ, εντάσσονται στο συνολικό έργο αποκατάστασης και ανάδειξης του ομώνυμου οθωμανικού ταφικού συγκροτήματος. Το τέμενος Μουράτ Ρέις, που παρέμεινε κλειστό από το 2000, είναι ένα πολύ σημαντικό μνημείο της τοπικής μουσουλμανικής ιστορίας. Συγχρόνως, είναι ένα ιδιαίτερο δείγμα αρχιτεκτονικής, που συνδυάζει χαρακτηριστικά της εποχής του οθωμανικού μπαρόκ με αιγυπτιακά και νεοκλασικά στοιχεία. Με τις εργασίες αναστήλωσης και αποκατάστασης του τεμένους αλλά και του μαυσωλείου Μεχμέτ Σεκίμπ, εντός του νεκροταφείου Μουράτ Ρέις, το Υπουργείο Πολιτισμού μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών του, έχει δρομολογήσει το κύριο μέρος των επεμβάσεων αποκατάστασης και συντήρησης σε κτίσματα του συγκροτήματος προκειμένου το σημαντικό μνημειακό σύνολο να καταστεί επισκέψιμο. Το Υπουργείο Πολιτισμού, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, έχει την ευθύνη και την υποχρέωση της προστασίας, συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης όλων των μνημείων, όλων των μορφών και όλων των περιόδων στην ελληνική επικράτεια. Η αποκατάσταση του τεμένους Μουράτ Ρέις, όπως και του Ρετζέπ Πασά εντάσσεται στον ευρύτερο προγραμματισμό μας για την προστασία και ανάδειξη της μεσαιωνικής πόλης της Ρόδου».

Το συγκρότημα Μουράτ Ρέις, έκτασης 8 στρεμμάτων, αποτελεί διεθνές προσκύνημα. Δημιουργήθηκε τον 17ο αιώνα στο βόρειο άκρο της Ρόδου, εκτός των μεσαιωνικών τειχών, στο θαλάσσιο μέτωπο, όπου ήταν και το διοικητικό κέντρο της πόλης. Κατασκευάστηκε, αρχικά, το 1636-37 από τον Ebu Berk Pasha και ανοικοδομήθηκε το 1797-98 από τον Μουραμπίτ Χασάν Μπέη, στη σημερινή του μορφή. Περιλαμβάνει τον τάφο του Μουράτ Ρέις και το ομώνυμο τέμενος, την κρήνη των καθαρμών, έναν «τεκέ» (ασκητήριο, ησυχαστήριο δερβίσηδων), την κατοικία του φύλακα και το νεκροταφείο, στο οποίο ξεχωρίζουν 7 θολωτά μαυσωλεία (τουρμπέδες).

Το τέμενος Μουράτ Ρέις ανήκει στον τύπο της τετράγωνης αίθουσας με τρούλο, χωρίς ανοίγματα. Αποτελείται από μια σάλα προσευχής (χαρέμ), που καλύπτεται με ημισφαιρικό τρούλο, την κόγχη προσευχής (μιχράμπ), τον άμβωνα (μινμπέρ), και το υπερώο που αποτελούσε χώρο προσευχής για τις γυναίκες. Στη δυτική πλευρά του τεμένους υψώνεται ο μιναρές, ύψους 19 μ., ο οποίος εφάπτεται με το τέμενος, χωρίς, όμως, να συνδέεται με αυτό. Στη βάση του μιναρέ ανοίγεται θύρα επικοινωνίας με το τέμενος, η οποία οδηγεί στο χώρο κάτω από το υπερώο, ενώ θύρα ανοίγεται και προς το υπερώο. Αρχικά, ο μιναρές είχε κωνική απόληξη. Ανακατασκευάστηκε, όμως, στη σημερινή του μορφή, στην αποκατάσταση του τεμένους από τους Ιταλούς, μετά τις καταστροφές που υπέστη από τους βομβαρδισμούς, κατά την κατάληψη της Ρόδου (ιταλική κατοχή 1912-1943). Τη δεκαετία του 1990, επειδή ο μιναρές παρουσίαζε εκτεταμένη φθορά, καθαιρέθηκε και ανακατασκευάστηκε. Στην είσοδο του τεμένους υπήρχε τριμερές προστώο, το ρεβάκ, που σήμερα έχει καταρρεύσει, καθώς και ένα δεύτερο διαδοχικό ξύλινο προστώο, όπως απεικονίζεται σε σχέδια του Balducci (1931). Το τέμενος διατηρείται σε σχετικά καλή κατάσταση και δεν αντιμετωπίζει σοβαρά δομικά προβλήματα. Τα προβλήματα που παρουσιάζει σχετίζονται με τη γήρανση των υλικών, την ανερχόμενη και την κατερχόμενη υγρασία στην τοιχοποιία και τις έντονα διαβρωτικές συνθήκες της περιοχής, λόγω της εγγύτητας του με τη θάλασσα. Σημαντικό δομικό πρόβλημα του τεμένους αποτελεί η κατάρρευση του προστώου. Η εγκεκριμένη στατική μελέτη στοχεύει στην αντιμετώπιση των δομικών προβλημάτων και στη βελτίωση του υφιστάμενου συστήματος ενίσχυσης της κατασκευής, στον έλεγχο της φθοράς και στην ανάδειξη της ιστορικής και αρχιτεκτονικής σημασίας του.

Άποψη από το εσωτερικό του Τεμένους Μουράτ Ρέις

Το μαυσωλείο Μεχμέτ Σεκίμπ Πασά κατέρρευσε, το 2013, από έντονα καιρικά φαινόμενα, όμως τα αίτια της κατάρρευσης εντοπίζονται στην κατασκευή του μνημείου και στην κακή κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει λόγω γήρανσης και αστοχίας των υλικών. Σύμφωνα με την επιγραφή στον τάφο, ο Μεχμέτ Σεκίμπ απεβίωσε το 1894. Ωστόσο, το μαυσωλείο με τη σημερινή του μορφή κατασκευάστηκε μετά το 1927 επί ιταλοκρατίας, την περίοδο διοίκησης του Mario Lago. Στόχος των εργασιών είναι η αποκατάσταση της μορφής του ταφικού μνημείου, όπως αποδόθηκε επί ιταλοκρατίας με προσπάθεια ένταξης και επανάχρησης όσων αρχιτεκτονικών μελών επιτρέψει η κατάσταση διατήρησής τους, μετά την συντήρηση και επισκευή τους.

Τα ποσοστά γεννητικότητας σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου δεν θα επαρκούν για να διατηρηθεί σταθερός ο πληθυσμός τους ως το τέλος του αιώνα, σύμφωνα με μεγάλη έρευνα που δημοσιεύθηκε σήμερα και προειδοποιεί για τις ολοένα και αυξανόμενες ανισότητες μεταξύ των φτωχών και των πλούσιων κρατών.

«Η γεννητικότητα μειώνεται σε όλο τον κόσμο», τονίζει η έκθεση που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό The Lancet η οποία σημειώνει ότι περισσότερες από τις μισές χώρες έχουν ήδη πολύ χαμηλό ποσοστό γεννητικότητας για να διατηρήσουν σταθερό το επίπεδο του πληθυσμού τους.

Και «στο μέλλον τα ποσοστά γεννητικότητας θα εξακολουθήσουν να μειώνονται σε όλο τον κόσμο».

Η έκθεση βασίζεται στα στοιχεία του Global Burden of Disease, ένα πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το ίδρυμα Bill & Melinda Gates, και έχει στόχο να συγκεντρώσει τα στοιχεία για την υγεία των περισσότερων χωρών.

Οι ερευνητές εκτίμησαν όχι μόνο τα τρέχοντα ποσοστά γεννητικότητας στις χώρες, αλλά προσπάθησαν επίσης να υπολογίσουν τη μελλοντική τους εξέλιξη με βάση πολλούς παράγοντες, όπως το επίπεδο μόρφωσης και παιδικής θνησιμότητας.

Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι σε 155 χώρες και εδάφη από τις 204 το ποσοστό γεννητικότητας ως το 2050 δεν θα επαρκεί για να διατηρηθεί ο πληθυσμός τους σταθερός. Ως το 2100 ο αριθμός των χωρών αυτών αναμένεται να φτάσει τις 198, δηλαδή το 97% του συνόλου.

Οι ερευνητές προβλέπουν ότι ο πληθυσμός στις φτωχές χώρες θα συνεχίσει να αυξάνεται για καιρό, ενώ θα μειώνεται στις ανεπτυγμένες χώρες. Συγκεκριμένα ως το τέλος του αιώνα οι περισσότερες γέννες θα καταγράφονται στις χώρες με χαμηλό ή χαμηλό προς μεσαίο εισόδημα, με τις περισσότερες από τις μισές να αφορούν χώρες της υποσαχάριας Αφρικής.

Η ανισορροπία αυτή κινδυνεύει να έχει «σημαντικές επιπτώσεις» τόσο στις κοινωνίες όσο και στις οικονομίες.

Ως το 2021, 110 χώρες κατέγραφαν ποσοστά γεννητικότητας κάτω από το επίπεδο των 2,1 παιδιών ανά γυναίκα που είναι απαραίτητο για να παραμείνει σταθερός ο πληθυσμός τους.

Η έκθεση υπογραμμίζει τις ιδιαίτερα ανησυχητικές τάσεις σε χώρες όπως η Νότια Κορέα και η Σερβία, όπου το ποσοστό γεννητικότητας είναι κάτω από 1,1 παιδί ανά γυναίκα.

Την ώρα που τα μειούμενα ποσοστά γεννητικότητας στις πιο πλούσιες χώρες συνδέονται με τις περισσότερες ευκαιρίες που έχουν οι γυναίκες στην εκπαίδευση και την εργασία, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι υπάρχει άμεση ανάγκη να βελτιωθεί η πρόσβαση σε σύγχρονες μεθόδους αντισύλληψης και εκπαίδευσης σε άλλες πιο φτωχές περιοχές.

Πολλές από τις πιο φτωχές χώρες «θα δυσκολευτούν να υποστηρίξουν τον πιο νέο και γρήγορα αυξανόμενο πληθυσμό του πλανήτη σε κάποια από τα πιο ασταθή οικονομικά και πολιτικά» μέρη, τα συστήματα υγείας των οποίων βρίσκονται υπό πίεση, ενώ επηρεάζονται και από επεισόδια ακραίας ζέστης, επεσήμανε ο Στάιν Εμίλ Φόλστετ του Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) του πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον στο Σιάτλ.

Ωστόσο οι ερευνητές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας εξέφρασαν τις επιφυλάξεις τους για τις προβλέψεις αυτές.

Επέκριναν πολλές επιλογές μεθοδολογίας των ερευνητών, υπογραμμίζοντας κυρίως ότι πολλές φτωχές χώρες δεν διαθέτουν αυτή τη στιγμή επαρκή στοιχεία, ενώ υπογράμμισαν ότι η μείωση της γεννητικότητας μπορεί να έχει και πλεονεκτήματα (στο περιβάλλον, τη διατροφή…) πέρα από τα μειονεκτήματα (στα συστήματα συνταξιοδότησης ή την εργασία).

Πηγή: kede.gr

Ο Δήμος Λαμιέων θέτει υπό την αιγίδα του τη διεξαγωγή του 3ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού συγγραφής και ερμηνείας πρωτότυπου μονολόγου επί σκηνής της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδας, διοργανώνοντας προκριματική διαδικασία στη Λαμία.

Για τις ανάγκες των προκριματικών, ο Δήμος συνέστησε κριτική επιτροπή που απαρτίζεται από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης Νίκο Ορφανό, την Αντιδήμαρχο Πολιτισμού Ειρήνη Σόλια και την Ειδική Σύμβουλο Ελένη Μακρή.

Οι προκριματικοί θα λάβουν χώρα στην Αίθουσα Πολλαπλών του Δήμου (Φλέμινγκ και Ερυθρού Σταυρού), την Πέμπτη 18 Απριλίου 2024.

Οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να καταθέσουν τις προτάσεις τους μέχρι και τις 27 Μαρτίου 2024 στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://senariografoi.gr/gr/screenplays/screenplays-registration/ αναφέροντας οπωσδήποτε τα στοιχεία επικοινωνίας τους και τον τόπο διαμονής τους.

Για τυχόν απορίες ή διευκρινίσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο info@senariografoi.gr  ή στο τηλέφωνο 6932-089819.  Περισσότερες πληροφορίες και οι όροι συμμετοχής στον διαγωνισμό παρέχονται μέσα από την ιστοσελίδα της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος στη διεύθυνση https://senariografoi.gr/gr/news/stories/1893/

Η Διεύθυνση Πολιτισμού του δήμου Αγίων Αναργύρων – Καματερού, διοργανώνει «Μαθητικά ρεσιτάλ κλασικής κιθάρας» τον Μάρτιο και τον Απρίλιο στην Αίθουσα Θεάτρου του δημοτικού Πολιτιστικού Κέντρου  «Σπύρος Αποστόλου».

Οι δύο εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 31 Μαρτίου και την Κυριακή 7 Απριλίου στις 7:00 μμ (19:00)

Υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου

​Στα τέλη του Οκτώβρη του 2023 ολοκληρώθηκε η πολυετής υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου. Από το 2019, η ερευνητική ομάδα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού πραγματοποίησαν τέσσερεις ερευνητικές αποστολές σε περιοχές ειδικού ενδιαφέροντος, αξιοποιώντας αρχαιολογικά και ιστορικά τεκμήρια, πηγές, μαρτυρίες και αναφορές στο νησί της Κάσου, από την Ιλιάδα του Ομήρου μέχρι τα νεότερα χρόνια.

Υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου

Κατά τη διάρκεια της έρευνας ανακαλύφθηκαν συνολικά δέκα ναυάγια καθώς και σημαντικά μεμονωμένα ευρήματα, τα οποία χρονολογούνται ενδεικτικά από την προϊστορία (3000 π.Χ.), την Κλασική περίοδο (460 π.Χ.), τα Ελληνιστικά (100 π.Χ. έως 100 μ.Χ.) και τα Ρωμαϊκά χρόνια (200 π.Χ. – 300 μ.Χ.), τη Βυζαντινή περίοδο (800 – 900 μ.Χ.), έως και ευρήματα από τη μεσαιωνική και οθωμανική περίοδο.

Υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου

Τα ευρήματα καταγράφηκαν και τεκμηριώθηκαν με σύγχρονες επιστημονικές μεθόδους, ενώ πραγματοποιήθηκαν δειγματοληπτικές ανελκύσεις αρχαιολογικών αντικειμένων, η μελέτη των οποίων προσφέρει νέες πληροφορίες και αρχαιολογικά δεδομένα, πτυχές της ιστορίας της Κάσου αλλά και της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Μεσογείου. Βυθισμένα κατάλοιπα αρχαίων πλοίων με εμπόρευμα από την Ισπανία, την Ιταλία, την Αφρική και τα παράλια της Μικράς Ασίας ήρθαν στο φως από μια διεπιστημονική ομάδα Ελλήνων και ξένων ερευνητών και καθηγητών, καταδυόμενων αρχαιολόγων, ιστορικών, αρχιτεκτόνων, τοπογράφων, συντηρητών, γεωλόγων, βιολόγων, εργατοτεχνιτών, μεταπτυχιακών φοιτητών, υποψήφιων διδακτόρων, μεταδιδακτορικών ερευνητών και άλλων ειδικών.

Υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου

Η έρευνα ολοκληρώθηκε το 2023 με την πραγματοποίηση της τέταρτης ερευνητικής αποστολής μεταξύ 10 και 26 Οκτωβρίου, η οποία επικεντρώθηκε στην τεκμηρίωση του αρχαιολογικού υλικού. Με σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, λήφθηκαν περισσότερες από 20.000 υποβρύχιες φωτογραφίες, οι οποίες αξιοποιήθηκαν για τη μελέτη και τη σύνθεση ψηφιακών απεικονίσεων των ναυαγίων και των ευρημάτων, παρέχοντας πληθώρα πρωτογενών δεδομένων στη διεθνή επιστημονική κοινότητα.

Υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου

Η ενδελεχής μελέτη του υλικού σε βάθη από -20μ. έως και -47μ. έφερε στο φως μοναδικά ευρήματα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται: ισπανικός αμφορέας τύπου Dressel 20 με σφράγισμα στη λαβή του που χρονολογείται μεταξύ 150-170 μ.Χ., αγγεία πόσης, φιάλες τύπου terra sigillata, οι οποίες ανήκουν στη ρωμαϊκή εποχή με Αφρικανική προέλευση, λίθινη άγκυρα της Αρχαϊκής περιόδου, καθώς και άλλα σημαντικά αρχαιολογικά τεκμήρια. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά η χαρτογράφηση και βαθυμετρία του υφάλου Κάσου-Καρπάθου και της περιοχής του Καρπαθολιμνιώνα, με τη χρήση ηχοβολιστικού μηχανήματος πλευρικής σάρωσης. Τέλος, εντοπίστηκαν τα κατάλοιπα ναυαγίου της νεότερης περιόδου, πιθανόν της εποχής του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Πρόκειται για ξύλινο σκάφος με μεταλλικά στοιχεία, το μέγεθος του οποίου υπολογίζεται στα 25μ.-30μ.

Υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου

Αξίζει να αναφερθεί η υποβρύχια έρευνα στην Κάσο αποτέλεσε το θέμα μίας πρωτότυπης κινηματογραφικής παραγωγής της AORI FILMS με τίτλο «Κατάδυση στην Ιστορία του Αιγαίου», διαθέσιμη σε ελληνική και αγγλική εκδοχή στο https://kasosproject.com/. Η ταινία έχει ήδη επιλεγεί για συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα κορυφαίων, διεθνών φεστιβάλ αρχαιολογικών ταινιών, μεταξύ των οποίων τα Τhe Archaeology Channel International Film Festival στην Αμερική και Firenze Archeofilm Festival στην Ευρώπη.

Η αποτίμηση της συνολικής έρευνας, εμπλουτισμένη με πρωτότυπες μελέτες από ιστορικούς, αρχαιολόγους, συντηρητές και άλλους επιστήμονες θα αποτελέσουν το αντικείμενο ξενόγλωσσου συλλογικού τόμου που προγραμματίζεται να εκδοθεί στα τέλη του 2024 από το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Τον Ιούνιο του 2024, προγραμματίζεται η επέκταση της έρευνας στη θαλάσσια περιοχή της Καρπάθου, η οποία αποτελεί ενιαίο γεωγραφικό σύνολο με την Κάσο.

Υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου

Το ερευνητικό έργο (2019-2023) χρηματοδοτήθηκε από τον Δήμο Ηρωικής Νήσου Κάσου, την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, την Κασιακή Αδελφότητα Αμερικής, την MaP Ltd, τις Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ, τον Carton Hoye, το Baltic Exchange Charitable Foundation, την ΤΕΚΑΛ ΑΕ, την REVOIL ΑΕΕΠ, την Trip Tailors ΟΕ αλλά και ιδιώτες.

Παράλληλα η έρευνα υποστηρίχτηκε από τον Δήμο Ηρωικής Νήσου Κάσου, τις εταιρείες Asso.subsea, HELLENiQ ENERGY, Blue Star Ferries, Apnea, MaP, Ελληνικά Καλώδια, Aquatec, Eurobrokers, αλλά και τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος & Κλιματικής Αλλαγής ΟΦΥΠΕΚΑ και το Ναυτικό Μουσείο Νορβηγίας (Norwegian Maritime Museum).

Τη σύμβαση για την ωρίμανση και τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας για την αποκατάσταση των χώρων και των κτηρίων εστίασης και φιλοξενίας εντός του π. βασιλικού κτήματος στο Τατόι, υπέγραψαν σήμερα Τρίτη, 27 Φεβρουαρίου 2024, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος και Επικεφαλής της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτης Σταμπουλίδης, παρουσία του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη και του Διευθύνοντος Συμβούλου και Εκτελεστικού Μέλους ΔΣ Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), Γρηγόρη Δ. Δημητριάδη.

Η υπογραφή της σύμβασης σηματοδοτεί την έναρξη της δεύτερης φάσης ανάδειξης του κτήματος Τατοΐου με την αποκατάσταση και αξιοποίηση των κτηρίων που, σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού μετά την ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, προορίζονται για φιλοξενία, εστίαση και αναψυχή με αρχικό εκτιμώμενο προϋπολογισμό 25 εκατ. ευρώ.

Το έργο της αποκατάστασης, ανάδειξης και αξιοποίησης του π. βασιλικού κτήματος στο Τατόι είναι ένα από τα εμβληματικά έργα της Κυβέρνησης. Ήδη το Υπουργείο Πολιτισμού εκτελεί από το 2019 ένα σύνθετο και πολυεπίπεδο έργο αποκατάστασης των κτηρίων-μνημείων, τα οποία πρόκειται να φιλοξενήσουν μουσειακές, πολιτιστικές και κοινωφελείς υποδομές. Στόχος είναι το κτήμα Τατοΐου να αποτελέσει για την Αττική σημαντικό προορισμό σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, μέσω φιλικών προς το περιβάλλον υποδομών και δραστηριοτήτων, σύμφωνα με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.

Σε απόλυτη αρμονία με το φυσικό περιβάλλον και την ταυτότητα του χώρου, ο ιστορικός πυρήνας του κτήματος Τατοΐου, έκτασης 1.600 στρεμμάτων και καλλιεργούμενης έκτασης περίπου 1.200 στρεμμάτων, πρόκειται να αποκατασταθεί και να αξιοποιηθεί με πολλαπλές πολιτιστικές και ψυχαγωγικές χρήσεις. Μεταξύ άλλων, τη δημιουργία χώρων εστίασης και αναψυχής, μονάδων φιλοξενίας, αλλά και με δραστηριότητες ήπιας αγροτικής παραγωγής, όπως η αναβίωση της αμπελοκαλλιέργειας και του ελαιώνα. Οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις και δραστηριότητες αναμένεται να έχουν σημαντικά οφέλη για την εθνική οικονομία και το τουριστικό προϊόν της πρωτεύουσας, καθώς εκτιμάται ότι θα προσελκύουν περισσότερους από 1 εκατ. επισκέπτες σε ετήσια βάση.

Κύριος της έκτασης είναι το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κύριος του έργου είναι το Υπουργείο Πολιτισμού, ενώ η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ ορίζεται ως φορέας ωρίμανσης και διενέργειας διαγωνιστικής διαδικασίας για την αποκατάσταση και αξιοποίηση των ακινήτων στο Τατόι, που προορίζονται για φιλοξενία, εστίαση και αναψυχή με στόχο την ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου.

Το ως άνω έργο έρχεται να προστεθεί στο υπό εξέλιξη από το Υπουργείο Πολιτισμού έργο της αποκατάστασης και ανάδειξης του ιστορικού πυρήνα του π. βασιλικού κτήματος στο Τατόι, ενώ βρίσκεται σε άμεση συνάφεια με τα έργα δημιουργίας βασικών υποδομών που είναι ήδη σε εξέλιξη από το ΥΠΠΟ, αλλά και προγραμματιζόμενα έργα αναβάθμισης δημοσίων υποδομών στην ευρύτερη περιοχή, όπως η βελτίωση του οδικού δικτύου και η καλύτερη σύνδεσή του με τον αστικό ιστό και η δημιουργία χώρου στάθμευσης για τους επισκέπτες.

O Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Η αναβάθμιση και αξιοποίηση τμήματος του πρώην βασιλικού κτήματος Τατοΐου είναι ένα έργο με τριπλή σημασία. Πρώτον, περιβαλλοντική καθώς μια μεγάλη έκταση δίπλα στην πρωτεύουσα θα προστατευθεί με τα έργα υποδομής που θα κατασκευαστούν και θα αναπτυχθεί με όρους προστασίας και σεβασμού του περιβάλλοντος. Δεύτερον, οικονομική που δεν είναι αμελητέα. Υπολογίζεται ότι με την ολοκλήρωση των έργων το κτήμα θα προσελκύει εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες ετησίως ενώ περιοχές που σήμερα είναι εγκαταλελειμμένες θα αξιοποιηθούν για τουριστική και αγροτική χρήση. Το τρίτο όφελος έχει σχέση με την προστασία της σύγχρονης αρχιτεκτονικής κληρονομίας και με το σεβασμό της ιστορικής μνήμης. Η προστασία της ιστορικής μνήμης δεν έχει σχέση με το πολιτειακό καθεστώς, αλλά είναι κανόνας ο οποίος ισχύει σε όλες τις σύγχρονες ευρωπαϊκές χώρες».

H Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, δήλωσε: «Το έργο της αποκατάστασης, ανάδειξης και αξιοποίησης του π. βασιλικού κτήματος Τατοΐου αποτελεί ένα από τα εμβληματικά έργα της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ήδη από το 2019, το Υπουργείο Πολιτισμού δια των αρμοδίων υπηρεσιών του εκτελεί ένα έργο σύνθετο και πολυεπίπεδο με στόχο την απόδοση των μουσειακών υποδομών, με κορυφαίο το μνημειακό συγκρότημα του Ανακτόρου, και των δικτύων υποδομών λειτουργικότητας, το 2025. Σήμερα, με την υπογραφή της παρούσας Σύμβασης, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, προχωρούμε στην επόμενη φάση, αυτή της ωρίμανσης και προετοιμασίας του διαγωνισμού για την αποκατάσταση και αξιοποίηση των χώρων που έχουν ήδη καθοριστεί -με βάση τις προβλεπόμενες εκ του θεσμικού πλαισίου διαδικασίες- για φιλοξενία, εστίαση και αναψυχή. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, όχι μόνο να προχωρήσουμε στην αποκατάσταση και τη δημιουργία των πολιτιστικών χώρων – το πρόγραμμα είναι σε εξέλιξη και κοστολογείται αυτή, περίπου στα 60 εκατομμύρια ευρώ-, αλλά να μπορέσουμνε να δημιουργήσουμε ένα χώρο ο οποίος θα μπορεί να συντηρείται εξ ιδίων. Επομένως, η εμπλοκή καταρχάς του ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια, της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, είναι απαραίτητα. Στόχος όλων μας είναι η Αττική να αποκτήσει ένα μοναδικό πολυθεματικό περιαστικό χώρο πολιτισμού, πρασίνου και αναψυχής, που να συνδυάζει την ιστορική μνήμη με τον σεβασμό  στο φυσικό περιβάλλον και την αειφορία, με σημαντικό κοινωνικό αποτύπωμα και αναπτυξιακή δυναμική».

Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, Λίνα Μενδώνη, Δημήτρης Πολίτης

Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος και Επικεφαλής της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, δήλωσε: «Μια ισχυρά συμβολική πράξη συνεργασίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπουργείου Πολιτισμού επισφραγίστηκε σήμερα, καθώς η Πολιτεία εμπιστεύτηκε για ακόμα μια φορά στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ να ωριμάσει ένα πολύ σημαντικό έργο, ιδιαίτερης ιστορικής αξίας για τον τόπο μας. Για εμάς αποτελεί τιμή αλλά και μεγάλη ευθύνη να συμβάλλουμε αποφασιστικά στην ανάδειξη του π. βασιλικού κτήματος στο Τατόι σε πόλο πολιτισμού, τουρισμού και ανάπτυξης. Το ΤΑΙΠΕΔ, διαθέτοντας την αναγκαία εμπειρία και τεχνογνωσία, θα συνεχίσει να εργάζεται με διαφάνεια και ταχύτητα ώστε να φέρει εις πέρας όλες τις διαδικασίες ωρίμανσης που αφορούν σε μεγάλα και σύνθετα έργα, με ουσιαστικό οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα για τη χώρα».

Ο  Διευθύνων Σύμβουλος και Εκτελεστικό Μέλος ΔΣ Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, δήλωσε: «Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια τόσο στο ΤΑΙΠΕΔ όσο και στα Υπουργεία Οικονομικών και Πολιτισμού για τη συνεργασία τους στο εμβληματικό Τατόι. Το Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ με το PPF δίνουν έμφαση στο κοινωνικό αποτύπωμα των έργων τους και συνειδητά επιδιώκουμε την ανάδειξη και ενίσχυση του πολιτισμού. Το ESG δεν είναι σλόγκαν για εμάς, είναι η στρατηγική μας. Θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα την υπουργό Πολιτισμού κα Μενδώνη για την αποτελεσματικότητά της και την εξαιρετική μας συνεργασία όχι μόνο για το Τατόι, αλλά σε πολλά έργα με πολλές από τις θυγατρικές μας».

Σχετικά Θέματα

Προτεινόμενα
Scroll to Top

Φόρμα Καταγγελίας